آموزش قدم به قدم نصب کنتاکتور روی پمپ آب به صورت رایگان از نصب روی ریل تا راه اندازی الکتروموتور

Modir ۱۴۰۲/۱۲/۰۱

در ویدیو آموزشی زیر نصب قدم به قدم کنتاکتور روی پمپ آب به صورت رایگان شرح داده شده است:

امروزه پمپ‌های آب خانگی به عنوان بخشی اساسی از سیستم تأمین آب در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا فشار آب را افزایش دهند و امکان استفاده موثرتر از آب را فراهم کنند. این پمپ‌ها معمولاً در محل‌هایی مانند تانکر ذخیره آب یا در نزدیکی خطوط تأمین آب نصب می‌شوند و وظیفه اصلی آن‌ها افزایش فشار آب است.

چرا باید روی پمپ آب کنتاکتور نصب کنیم؟

کنتاکتور ها در نصب پمپ‌های آب خانگی بسیار حیاتی هستند. زمانی که پمپ آب راه اندازی می‌شود، کنتاکتور وظیفه قطع و وصل کردن برق به پمپ را دارد. این کنتاکتور ها به عنوان یک سوئیچ برق عمل می‌کنند که توسط سیگنالی از سوی سیستم آب‌رسانی فعال می‌شوند و پمپ را به برق وصل می‌کنند. 

با توجه به اینکه در اثر استفاده مداوم از آب خانگی، فشار زیادی به پرشر سوئیچ یا اتومات پمپ وارد می شود و در نهایت باعث تخریب آن می گردد، لذا با نصب کنتاکتور در مسیر آن فشار پرشر سوئیچ به کنتاکتور منتقل شده و در نهایت از استهلاک آن جلوگیری می شود.

اگر کنتاکتور روی پمپ آب نصب نشود، چه اتفاقی می افتد؟

اگر توان پمپ پایین باشد یعنی مقدار مصرفی جریان آن کم باشد، مشکلی ایجاد نمی نماید و تیغه های یک پرشر سوئیچ معمولی می تواند برق پمپ را تامین نماید.

اما اگر مصرف پمپ بالا باشد، که معمولا این پمپ ها در ساختمان های چند طبقه و یا برج ها مورد استفاده قرار می گیرند، تیغه های پرشر سوئیچ یا اتومات، تحمل انتقال جریان مصرفی این پمپ ها را نخواهد داشت و با توجه به اینکه این پمپ ها دائما در معرض فشار سازی و قطع و وصل می باشند، پس از مدت کوتاهی، پرشر سوئیچ معیوب شده و از دور خارج می شود. لذا با استفاده از کنتاکتور های متناسب با جریان عبوری پمپ ها به راحتی می توان از این خسارت جلوگیری به عمل آورد.

نصب کنتاکتور روی پمپ آب

نحوه کار کنتاکتور و اجزای تشکیل دهنده آن:

کنتاکتور ها یا کلید های مغناطیسی از پر کاربرد ترین قطعات در صنعت هستند،اما چرا به آنها کلید های مغناطیسی می گویند؟ چون عمل باز و بسته شدن تیغه های کنتاکتور،تابع میدان مغناطیسی ایجاد شده در کنتاکتور است. اما این میدان مغناطیسی چگونه کار می کند؟

یکی از اجزای مهم کنتاکتور بوبین است.

بوبین ها دارای یک سیم پیچی هستند که متصل به 2 ترمینال است که این دو ترمینال محل وصل فاز و نول یا هر ولتاژ دیگری می باشد. با اتصال برق به بوبین کنتاکتور، یک میدان مغناطیسی در اطراف این سیم پیچ ایجاد می شود. یک هسته آهنی در وسط سیم پیچ بوبین قرار می گیرد و به محض اتصال برق به ترمینال های بوبین، این هسته خاصیت آهنربایی پیدا کرده و در نتیجه فک بالا وپایین کنتاکتور را به هم مرتبط می نماید.

می دانیم فک های بالا و پایین کنتاکتور محل قرار گیری تیغه های قدرت و فرمان می باشد . بنابراین با این اتصال،تیغه های قدرت و فرمان به هم مرتبط شده و باعث عبور جریان برق و راه اندازی مصرف کننده نهایی می گردد. این مصرف کننده می تواند یک الکترو موتور باشد.

برای خاموش کردن الکترو موتور لزوما بایستی جریانی که از کنتاکتور می گذرد قطع گردد،لذا برای این منظور برق بوبین کنتاکتور را قطع می کنیم. این کار باعث از بین رفتن میدان مغناطیسی شده و در نتیجه فک های بالا و پایین کنتاکتور از هم جدا می شوند. برای جدا شدن بهتر فک ها، از همدیگر یک فنر بین پایه و بدنه کنتاکتور قرار می گیرد.

اجزای کنتاکتور LS

چه کنتاکتوری برای چه کاری مناسب است؟

اولا باید مصرف کننده خود را بشناسیم، این مصرف کننده ی ما سه فاز هست یا تک فاز؟ یا توان مصرفی آن چقدر است؟سپس باید رنج های متنوع آمپری و ولتاژی کنتاکتور ها را بشناسیم.

در کنار هر کنتاکتور ما یک پلاک یا شناسنامه داریم که مشخصات آن کنتاکتور روی آن ذکر شده است. در این قسمت جدولی وجود دارد که مشخصات مورد نیاز را به ما داده است. ما اینجا یک کنتاکتور MC12 با برند LS را مد نظر قرار می دهیم.

مثلا اگر مصرف کننده ما 220 ولت باشد این کنتاکتور تا سقف 3/5 کیلو وات می تواند مصرف کننده یا موتور یا المنت و… را پشتیبانی کند. یعنی هر تیغه کنتاکتور تا سقف 13 آمپر توانایی پشتیبانی را دارد.

بنابراین با شناخت مصرف کننده ها و توانایی عبور جریان تیغه ها در کنتاکتور،می توانیم بسیار راحت کنتاکتور مناسب کار خود را شناسایی کنیم.

مشخصات فنی کنتاکتور 12 آمپر LS
مشخصات کنتاکتور 12 آمپر LS

راه اندازی رایگان پمپ آب تک فاز:

برای این کار به یک پرشر یا اتومات پمپ آب و همچنین یک سیم ورودی برای اتصال و یک پمپ آب نیاز دارید.ابتدا پیچ بالای پرشر را باز می کنیم. حالا ما یک ورودی و یک خروجی داریم،2 سر سیم ورودی را به 2 سر ورودی پرشر وصل می کنیم.

لازم به ذکر است که اتصالات شما باید بسیار محکم و مطمئن باشد چون اگر اتصالات شما ضعیف باشد،بعد از چند بار اتومات کردن،پرشر شما معیوب می شود.

سپس 2 سیم پمپ آب را به خروجی پرشر مان می دهیم.حالا بعد از وصل برق، پمپ ما روشن می شود و کار می کند.این یک روش ساده برای راه اندازی پمپ است ولی اگر الکتروموتور ما بیش از حد آمپر بکشد،پرشر و پمپ آب ما دچار مشکل می شود.برای جلوگیری از این کار می توانید از کنتاکتور استفاده کنید.

برای آموزش بهتر می توانید ویدیوی آموزشی ابتدای مقاله را مشاهده نمایید.

چگونه برای راه اندازی پمپ آب از کنتاکتور استفاده کنیم؟

برای اینکه ما استهلاک پرشر یا اتومات خود را کاهش دهیم،باید مدار قدرت را از اتومات جدا کرده و به یک کنتاکتور مناسب این کار،منتقل نمائیم.بنابراین فاز و نول ورودی را به ترمینال های L1وL2متصل نموده و از خروجی آنها یعنی ترمینال های T1وT2 را به پمپ وصل می نمائیم.

برای عمل کردن کنتاکتور پرشر یا اتومات را در مدار فرمان قرار می دهیم یعنی از تیغه های ورودی و خروجی اتومات برای برق دار کردن بوبین کنتاکتور استفاده می کنیم.

با انجام این کار ساده شما می توانید طول عمر مفید پرشر و پمپ را تا چند برابر افزایش دهید.

برای ارتقا کیفیت وایرینگ یا سیم بندی لزوما از وایرشو استفاده نمائید، چرا که بعضا یک اتصال نامناسب باعث خسارت های جبران ناپذیری خواهد گردید.

در این مقاله سعی داشتیم روشی ساده برای نصب کنتاکتور روی پمپ آب را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

برای خرید کنتاکتور با کیفیت و با قیمت مناسب می توانید به صورت حضوری و یا اینترنتی از فروشگاه برق پارسه سفارش خود را  ثبت نمایید.

راه های ارتباط با فروشگاه ما:

  • آدرس شعبه 1 برق و صنعت پارسه: تهران- شهر قدس- 45 متری انقلاب- بین صنعت سوم و چهارم-پلاک 285
  • آدرس شعبه 2 برق و صنعت پارسه:  تهران- شهر قدس- بلوار تولیدگران-روبه روی صنعت ششم-پلاک 179
  • شماره تماس: 02146070993 /02146070994 /02146870346
  • شماره موبایل: 09126400929 / 09123040727 

۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.